Uusimmat kirjoitukset

Yhteystiedot

Petri Kalmi
Jokipalstatie 24
01840 Klaukkala
044 357 0808
pk@petrikalmi.fi



HSL vai ei?

Maanantai 15.10.2012 klo 17:58 - pk

Tämänpäiväisessä Yliniitun yläasteen vaalitentissä nousi esille HSL-liittyminen. Asia, jota ilman tietoa faktoista olisi helppokin kannattaa.  

Kuitenkin tämän hetkiset faktat puhuvat muuta.  Viime vuonna HSL toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen suulla teki valtuustosalissa meille tarjouksen järjestelmään liittymisestä.  Perusfaktat tarjouksessa oli että Nurmijärven pitäisi maksaa laskutavasta riippuen 2-3 miljoonan euron liittymismaksun, liityttäessä meille ei tulisi yhtään vuoroa tai linjaa lisää nykyiseen ja vastineeksi pääsisimme matkustamaan samalla lipulla HSL:n sisällä.

Heidän tarjoama lipun hinta oli kuitenkin parikymppiä kalliimpi kuin nyt on Nurmijärvilippu, jolla esimerkiksi Helsingin keskustaan pääsee sadalla eurolla. Joten liittymisessä ei ole valtaosalle nykyisiäkään bussinkäyttäjiä kuin lisäkuluja.  Tälläkin hetkellä Nurmijärvilipun ohelle voi ostaa lipun, jolla pääsee vaihtamaan HSL-alueella liikennevälinettä.  Tosin tämän lipun käyttäjiä on vain pieni murto-osa koko matkustajamäärästä.

HSL:n kyytiin on lähtenyt Kuuma-kunnista Kerava ja Kirkkonummi. Ne eroavat meistä kuitenkin siten, että pääjoukkoliikenneväline niissä on juna.  Molempien kuntien lisämaksut HSL:lle on olleet miljoonia euroja vuodessa.  Keravalla mietitäänkin vaihtoehtoa HSL:lle.

Tilannetta mutkistaa vielä se, että nykyiset linja-autovuorot ovat luvanvaraisia ja ne aikaisintaankin loppuvat 2014, useat vielä monta vuotta sen jälkeenkin.

Eli pattitilanne jatkuu ainakin jonkun aikaa.  Joukkoliikennelaki kuitenkin velvoittaa meidät järjestämään liikenteen tavalla tai toisella. Tulevalle valtuustolle siis löytyy päätettävää.

Mikäli HSL:ssä ei olisi tuota järjetöntä kynnysmaksua ja toiminta olisi tehokasta niin mikä ei.  Mutta kun...

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: joukkoliikenne, HSL, liikennöintiluvat, joukkoliikennetuki

Eriävä mielipide Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan

Tiistai 1.3.2011 klo 13:10 - pk

Olen ollut Keski-Uudenmaan Kuumakuntien edustajana Helsingin kevytvyl2.jpgSeudun liikennejärjestelmäsuunnitelman Ohjausryhmässä. Tänään oli viimeinen kokous ja niinhän siinä kävi, että jälleen meidät kehyskunnat jyrättiin laitettaessa hankkeita kiireysjärjestykseen. 

Muutama vuosi sitten julkisuuteen putkahtanut miljardihanke Pisararata arvotettiin kiireellisemmäksi kuin esimerkiksi Klaukkalan ohikulkutie, Hyrylän ohikulutie ja Espoon kaupunkirata.  Näistä kolmesta on lähes toteuttamisvalmiit suunnitelmat suhteen ja ne ovat kustannuksiltaan vain murto-osa tuosta Pisarasta.

 

Muita eriävään mielipiteeseen laitettavia kohteita ovat Klaukkalan radan ja Kerava-Nikkilä radan kiireysasteet.  Olen koko ajan esittänyt, että niiden toteutus tulisi olla mieluummin jo 2020-luvulla kuin 2040-luvulla. Mitä kauemmas toteutus siirtyy, sen enemmän tulee vaihtoehtoisia rahareikiä valtiolle.

 

On suunnitelmassa jotain hyvääkin.  Prioriteetiltaan ensimmäiseksi tulivat metropolialueen liikennestruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet, joita ovat mm kevyen liikenteen väylät, liityntäparkkipaikat, tavaraliikenteen palvelualueet yms.  Nyt pitää vain ponnistella, että ko hankkeiden rahoja tulee myös Helsingin ulkopuolelle.

 

Suunnitelma menee eteenpäin tuleviin hallitusohjelmaluonnoksiin lisättäväksi.  Toivottavasti Kiviniemen kakkoshallitus löytää sieltä ne meidänkin kohteet!

 

Olo hieman turhautunut mutta toisaalta taisteluhenkinen.  Eduskuntaan pitää valita ihmisiä, jotka ymmärtävät myös Helsingin ulkopuoliset tarpeet!

 

Työ jatkuu!

1 kommentti . Avainsanat: HSL, liikenne, rata, Klaukkala, Kerava, Nikkilä, Ohikulkutie