Uusimmat kirjoitukset

Yhteystiedot

Petri Kalmi
Jokipalstatie 24
01840 Klaukkala
044 357 0808
pk@petrikalmi.fi



Nurmijärvi kuntien kärkeä nyt ja tulevaisuudessa

Maanantai 22.10.2012 klo 11:28 - pk

Tämänpäiväisessä Helsingin paikallislehdessä Heösingin Sanomissa oli asiantunteva juttu kuntien taloudellisesta vahvuudesta.  Siinä todettiin kotikuntamme osalta että olemme jo nykyisin aivan kärkisijoilla kaikkien kuntien joukossa, ja näillä näkymin vuonna 2030 olisimme kolmantena Kauniaisten ja Espoon jälkeen.  Tällä hetkellä kuntamme menot kuntalaisten ansiotuloihin verrattuna ovat hieman yli 20 % eikä tilanne oleellisesti muutu seuraavan parinkymmenen vuodenkaan aikana.  

Todettakoon, että Helsingin, minkä vaikutusvaltaan meidät yritetään tavalla tai toisella ajaa, vastaava tunnusluku nyt ja tulevaisuudessa on lähes puolta heikompi kuin meillä!  Samoin Vantaan suhdeluvut ovat parikymmentä prosenttia meitä huonommat.

Joten kokoomuksen Kataisen ja Virkkusen ajamaan kuntien pakkoliitoksiin meillä ei todellakaan ole tarvetta.  Nurmijärvi on ja pysyy vahvana peruskuntana, mikäli päätöksenteko vain pysyy vastuullisten käsissä.  Keskusta on ollut kolmissa viimeisissä vaaleissa keskeinen vaikuttaja Nurmijärvellä, toivottavasti niin jatkossakin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kuntatalous, asukkaat, pääkaupunkiseutu, helsinki

Helsingin seudun liikennejärjestelmästä

Tiistai 24.5.2011 klo 20:55 - pk

Osallistuin tänään Helsingissä HLJ seminaariin alustajana ja paneelin osanottajana.  Seminaarissa käytiin lävitse juuri valmistuneen Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistumista ja eteenpäin vientiä.  Suunnitelmassa määriteltiin tärkeimmäksi lähiaikojen hankkeeksi ns KUHA-hankkeet, eli pienet kustannustehokkaat hankkeet, kuten esim kevyen liikenteen väylät, liityntäpysäköinnin, meluntorjunnan ja tavaraliikenteen palvelualueet.

Kärkihankkeiden listalla ovat myös mm Klaukkalan ja Hyrylän itäisen ohikulkuteiden toteuttaminen.  Suuri osa muista kärkihankkeista liittyi raideliikenteen kehittämiseen, joko maan alla tai päällä.

Tärkeätä oli myös huomioida kumipyöräliikenteen rooli.  On utopiaa olettaa että koko Uusimaa tulee jossain vaiheessa raideliikenteen piiriin.  Aiemmin mainittujen ohikulkuteiden lisäksi esim kehä kolmosta ja kehä ykköstä parannetaan.

Paneelikeskustelussa tuli esille varsin erilaiset kannat esim ruuhkamaksuista.  Vihreät ehdottomasti kannattivat, muilta ryhmiltä ei tukea niille löytynyt.  Uusia tapoja liikennehankkeiden rahoittamiseen tosin kaivataan.

Toiveitamme kärkihankkeiden pikaisesta toteutumisesta kävi kyllä suitsemassa liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen, joka totesi että tuskin sitä rahaa valtiolta löytyy tulevaisuudessa sen enempää kuin aiemminkaan.

Toivotaan kuitenkin omille hankkeillemme suotuisaa menestystä!

 

 

8 kommenttia . Avainsanat: helsinki, metropoli, liikenne, julkinen liikenne