Uusimmat kirjoitukset

Yhteystiedot

Petri Kalmi
Jokipalstatie 24
01840 Klaukkala
044 357 0808
pk@petrikalmi.fi



HSL vai ei?

Maanantai 15.10.2012 klo 17:58 - pk

Tämänpäiväisessä Yliniitun yläasteen vaalitentissä nousi esille HSL-liittyminen. Asia, jota ilman tietoa faktoista olisi helppokin kannattaa.  

Kuitenkin tämän hetkiset faktat puhuvat muuta.  Viime vuonna HSL toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen suulla teki valtuustosalissa meille tarjouksen järjestelmään liittymisestä.  Perusfaktat tarjouksessa oli että Nurmijärven pitäisi maksaa laskutavasta riippuen 2-3 miljoonan euron liittymismaksun, liityttäessä meille ei tulisi yhtään vuoroa tai linjaa lisää nykyiseen ja vastineeksi pääsisimme matkustamaan samalla lipulla HSL:n sisällä.

Heidän tarjoama lipun hinta oli kuitenkin parikymppiä kalliimpi kuin nyt on Nurmijärvilippu, jolla esimerkiksi Helsingin keskustaan pääsee sadalla eurolla. Joten liittymisessä ei ole valtaosalle nykyisiäkään bussinkäyttäjiä kuin lisäkuluja.  Tälläkin hetkellä Nurmijärvilipun ohelle voi ostaa lipun, jolla pääsee vaihtamaan HSL-alueella liikennevälinettä.  Tosin tämän lipun käyttäjiä on vain pieni murto-osa koko matkustajamäärästä.

HSL:n kyytiin on lähtenyt Kuuma-kunnista Kerava ja Kirkkonummi. Ne eroavat meistä kuitenkin siten, että pääjoukkoliikenneväline niissä on juna.  Molempien kuntien lisämaksut HSL:lle on olleet miljoonia euroja vuodessa.  Keravalla mietitäänkin vaihtoehtoa HSL:lle.

Tilannetta mutkistaa vielä se, että nykyiset linja-autovuorot ovat luvanvaraisia ja ne aikaisintaankin loppuvat 2014, useat vielä monta vuotta sen jälkeenkin.

Eli pattitilanne jatkuu ainakin jonkun aikaa.  Joukkoliikennelaki kuitenkin velvoittaa meidät järjestämään liikenteen tavalla tai toisella. Tulevalle valtuustolle siis löytyy päätettävää.

Mikäli HSL:ssä ei olisi tuota järjetöntä kynnysmaksua ja toiminta olisi tehokasta niin mikä ei.  Mutta kun...

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: joukkoliikenne, HSL, liikennöintiluvat, joukkoliikennetuki

Helsingin seudun liikennejärjestelmästä

Tiistai 24.5.2011 klo 20:55 - pk

Osallistuin tänään Helsingissä HLJ seminaariin alustajana ja paneelin osanottajana.  Seminaarissa käytiin lävitse juuri valmistuneen Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistumista ja eteenpäin vientiä.  Suunnitelmassa määriteltiin tärkeimmäksi lähiaikojen hankkeeksi ns KUHA-hankkeet, eli pienet kustannustehokkaat hankkeet, kuten esim kevyen liikenteen väylät, liityntäpysäköinnin, meluntorjunnan ja tavaraliikenteen palvelualueet.

Kärkihankkeiden listalla ovat myös mm Klaukkalan ja Hyrylän itäisen ohikulkuteiden toteuttaminen.  Suuri osa muista kärkihankkeista liittyi raideliikenteen kehittämiseen, joko maan alla tai päällä.

Tärkeätä oli myös huomioida kumipyöräliikenteen rooli.  On utopiaa olettaa että koko Uusimaa tulee jossain vaiheessa raideliikenteen piiriin.  Aiemmin mainittujen ohikulkuteiden lisäksi esim kehä kolmosta ja kehä ykköstä parannetaan.

Paneelikeskustelussa tuli esille varsin erilaiset kannat esim ruuhkamaksuista.  Vihreät ehdottomasti kannattivat, muilta ryhmiltä ei tukea niille löytynyt.  Uusia tapoja liikennehankkeiden rahoittamiseen tosin kaivataan.

Toiveitamme kärkihankkeiden pikaisesta toteutumisesta kävi kyllä suitsemassa liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen, joka totesi että tuskin sitä rahaa valtiolta löytyy tulevaisuudessa sen enempää kuin aiemminkaan.

Toivotaan kuitenkin omille hankkeillemme suotuisaa menestystä!

 

 

8 kommenttia . Avainsanat: helsinki, metropoli, liikenne, julkinen liikenne

Ei ruuhkamaksuille!

Tiistai 12.4.2011 klo 11:03 - pk

Hämmästyneenä luin tänään ympäristöministeri Paula Lehtomäen maantie.jpgruuhkamaksuja puolustavaa kantaa Hesarista.  Olen sen verran paljon ollut kentällä, että tiedän, että Paula on mielipiteensä kanssa varsin yksin ehdokaskaartissamme.

Itse olen ehdottomasti niitä vastaan.  Niin kauan, kuin meillä kehyskuntien asukkailla ei ole toimivia julkisen liikenteen palveluja on turha luoda tuollaisia pakkorahastuselementtejä. Ennen vanhaan meitä maalaisia verotettiin Töölössä Tullinpuomin kohdalla, nyt se tapahtuisi jo aiemmin.

Tietosuoja-asiamies Aarnio, joka yksisilmäisine kannanottoineen on paljon hidastanut yhteiskunnan kehittämistä osui poikkeuksellisesti oikeaan tuomitessaan suunnitellun satelliittipaikantamiseen perustuvan tiemaksujen perinnän.  Emme tarvitse mitään Isoveli valvoo -järjestelmää yhteiskuntaamme.  Mistä ihmeestä liikenneviraston työryhmälle tulikaan tuollainen George Orwellmainen ajatus päähän.

Ymmärrän ruuhkamaksut suurkaupungeissa, missä on toimiva joukkoliikenne ja todelliset ruuhkat.  Täällä ruuhkaksi kutsutaan ilmiötä, joka on Helsingin sisääntuloväylillä tunnin verran aamusta ja jonka syntymisen pääsyinä on Helsingin omat katuverkon käytön rajoittamistoimenpiteet.

Ei täällä kehyskunnissa ole ruuhkia.  Tänään ajaessani Klaukkalasta Palojoen kautta toiseen kasvukeskukseen Hyrylään vastaan tuli parikymmentä autoa. Hyvä kun näkivät toisiaan edes peltoaukeilla. Ala siinä sitten niitä verottamaan!

Mikäli haluatte varmistua siitä, että äänenne menee varmasti ruuhkamaksuja vastaan, tervetuloa äänestyspaikoille kirjoittamaan lipukkeeseen 203.

5 kommenttia . Avainsanat: ruuhkamaksut, liikenne, tiet, rautatiet

Eriävä mielipide Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan

Tiistai 1.3.2011 klo 13:10 - pk

Olen ollut Keski-Uudenmaan Kuumakuntien edustajana Helsingin kevytvyl2.jpgSeudun liikennejärjestelmäsuunnitelman Ohjausryhmässä. Tänään oli viimeinen kokous ja niinhän siinä kävi, että jälleen meidät kehyskunnat jyrättiin laitettaessa hankkeita kiireysjärjestykseen. 

Muutama vuosi sitten julkisuuteen putkahtanut miljardihanke Pisararata arvotettiin kiireellisemmäksi kuin esimerkiksi Klaukkalan ohikulkutie, Hyrylän ohikulutie ja Espoon kaupunkirata.  Näistä kolmesta on lähes toteuttamisvalmiit suunnitelmat suhteen ja ne ovat kustannuksiltaan vain murto-osa tuosta Pisarasta.

 

Muita eriävään mielipiteeseen laitettavia kohteita ovat Klaukkalan radan ja Kerava-Nikkilä radan kiireysasteet.  Olen koko ajan esittänyt, että niiden toteutus tulisi olla mieluummin jo 2020-luvulla kuin 2040-luvulla. Mitä kauemmas toteutus siirtyy, sen enemmän tulee vaihtoehtoisia rahareikiä valtiolle.

 

On suunnitelmassa jotain hyvääkin.  Prioriteetiltaan ensimmäiseksi tulivat metropolialueen liikennestruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet, joita ovat mm kevyen liikenteen väylät, liityntäparkkipaikat, tavaraliikenteen palvelualueet yms.  Nyt pitää vain ponnistella, että ko hankkeiden rahoja tulee myös Helsingin ulkopuolelle.

 

Suunnitelma menee eteenpäin tuleviin hallitusohjelmaluonnoksiin lisättäväksi.  Toivottavasti Kiviniemen kakkoshallitus löytää sieltä ne meidänkin kohteet!

 

Olo hieman turhautunut mutta toisaalta taisteluhenkinen.  Eduskuntaan pitää valita ihmisiä, jotka ymmärtävät myös Helsingin ulkopuoliset tarpeet!

 

Työ jatkuu!

1 kommentti . Avainsanat: HSL, liikenne, rata, Klaukkala, Kerava, Nikkilä, Ohikulkutie

Ensi vuonna Lahnuksentien kevytväylä!

Maanantai 3.11.2008 klo 22:27 - petri kalmi

Kaikki Klaukkalassa asuvat tietävät Lahnuksentien vaarallisuuden.  Tie on kapea ja mutkainen ja sillä ei ole kevyen liikenteen väylää kevytvyl.jpglukuunottamatta sataa metriä K-marketilta ja kolmea sataa metriä Polimoonilta.  Välissä siis on yli kaksi kilometriä vaarallista pätkää.  Harjulassa asumanani aikana kahteen kertaan on väylä ollut toteutuakseen. Molemmilla kerroilla sen rakentaminen on kaatunut valituksiin.

Nyt Uudenmaan tiepiirissä on varaus sen määrärahalla ensi vuodelle ja usko on vahva, että se myös rakennetaan!

 

5 kommenttia . Avainsanat: harjula, liikenne, turvallisuus

Nastat alle! testituloksia

Sunnuntai 2.11.2008 klo 21:52 - petri kalmi

Olipa loistava viikonloppu säiden puolesta.  Tuli lenkkeiltyä, laitettua pihaa talvikuntoon yms.  Autoillessa huomasi että mustaa jäätä alkaa olemaan monessa paikassa.  Erityisesti vesistöjen hakkapeliitta.jpgläheisyydessä ja varjoisissa paikoissa jää pysyi, vaikka lämpötila olikin selvästi plussan puolella.

Laittakaa ihmeessä nastat tai kitkat alle.  Ohessa firmamme tytäryhtiön, Ivalossa sijaitsevan maailman johtavan renkaiden talvitestausyrityksen Testworldin tekemän talvirengastestin tulokset:

Nastarenkaat:

1. Nokian Hakkapeliitta 5

2. Vredestein Arctrac

3. Michelin X-Ice North

Kitkarenkaat

1. Continental ContiVikingContact 5

2. Nokian Hakkapeliitta R

3. Michelin X-Ice X12

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liikenne, turvallisuus

Liityntäpysäköinti

Torstai 9.10.2008 klo 23:02 - petri kalmi

Joukkoliikennettä tulisi kehittää voimakkaasti.  Klaukkalassa liityntpyskinti.jpgjoukkoliikenteellä nykymuodossaan tarkoitetaan linja-autoyhteyksiä.  Työmatkaliikennettä Helsingin suuntaan vaikeuttaa sopivien liityntäpysäköintipaikkojen puute.  Paikalliset kauppiaat eivät pidä siitä, että kauppojen pihoilla on päivät pitkät muualla käyvien autoja.  Myöskään kunnalla on hyvin vähän paikkoja osoittaa tähän tarpeeseen.

 Yksi tapa helpottaa ongelmaa olisi ottaa ne keskeiset alueet mitkä kunta on eri tavoin hankkinut esimerkiksi Viirinlaaksosta ja muualta Klaukkalasta tähän käyttöön.  Niin kauan kun alueiden lopulliset kaavat ovat valmistumatta ja varsinainen rakentaminen alkamatta voisi ko alueille tasata ja päällystää mm hiekalla kenttiä, joissa pysäköinti voisi tapahtua. Mitä mieltä olette?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: joukkoliikenne, liikenne, pysäköinti, Klaukkala

Hirvivaara

Maanantai 29.9.2008 klo 13:28 - petri kalmi

hirvestys_009.jpg Eilen palatessani viikonloppumatkaltani olin vähällä ajaa hirven päälle. Paikka oli Klaukkalantien alussa heti moottoritieltä noustuani. Tien molemmin puolin on metsää, joten hirvet todennäköisesti käyttävät ko paikkaa kulkureittinään.  

Viikonloppuna alkoi hirvimetsästys, joten eläimiä liikkuu todennäköisesti normaalia enemmän näinä aikoina. Hirvet säntäilevät teille sekä metsästyksen että kiima-ajan vuoksi.

 Hirvivaara on suurimmillaan auringonlaskun aikaan, kun hirvet vetäytyvät syöntipaikoilta nukkumapaikoilleen.  Varsinkin hirvivaroitusmerkkien kohdalla kannattaa olla varovainen.

 So let´s be careful out there!

2 kommenttia . Avainsanat: hirvi. liikenneturvallisuus

Jalankulkusaareke Lahnuksentielle Jussinkulman kohdalle.

Torstai 25.9.2008 klo 22:27 - petri kalmi

lahnuksentie.jpgLiikenneturvallisuus parani Lahnuksentiellä Vaikka Lahnuksentien kevyen liikenteen väylää on jouduttu jo odottamaankin erilaisten valitusten johdosta toistakymmentä vuotta, jotain sentään on tapahtunut. Koulujen liikenneturvallisuuskampanja toi jalankulkusaarekkeen myös Lahnuksentielle Jussinkulman kohdalle. Uudenmaan tiepiiri rakennutti sen hyvään kohtaan, jossa molemmilla  puolilla on bussipysäkit. Kyseisillä pysäkeillä odottavat bussejaan Huitintien ja Ylä-Syrjälän asukkaat. Koko alue ei ole ihan vielä valmis, mutta kun ajoratamerkinnät saadaan tehtyä, on kaikenikäisten hieman turvallisempaa ylittää tie pysäkkien kohdalta.Parannus on pieni, mutta tärkeä.  Vielä kun saataisiin ylinopeudet kitketyksi, niin liikkuminen olisi turvallisempaa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liikenne, turvallisuus, Harjula

Tiehankkeiden kiireellisyysjärjestys

Torstai 18.9.2008 klo 22:05 - Petri Kalmi

Minulta kysyttiin, onko kunnassa tehty minkäänlaista kiireellisyysjärjestystä eri tiehankkeille.  Seuraavassa Nurmijärven teknisen lautakunnan rankkaus. Uudenmaan tiepiirin toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2009-2012 ehdotetaan  seuraavaa toteutusjärjestystä:

1. Klaukkalan ohikulkutien rahoitus2. Lahnus-Klaukkala kevyenliikenteen väylä3. Lopentien ja Kirkkotien risteysjärjestelyt4. Kirkkotie siirretään kaavanmukaiseen paikkaan5. Kuonomäentien kevyenliikenteen väylä6. Keimola-Loppi tien parannus  välillä Lahnuksentie-Hämeenlinnan moottoritie7. Kevyenliikenteen väylä Lopentielle, Perttulan kohdalle8. Puuttuva kevyenliikenteen väylästö Röykkä-Rajamäki tielle ja sen valaiseminen9. Puuttuva kevyenliikenteen väylästö Rajamäki- kirkonkylä ja tien valaiseminen10. Tie 1321:n yhdistäminen kantatie 45:een Nukarilla11. Palkkisillantien varustaminen jalankulkutiellä välillä ns. Herustentie-Herusten uimarannantie12. Kevyenliikenteen väylä Metsäkylän ja Klaukkalan välillä Kirkkotien ja Nummelantien osalle13. Kevyenliikenteen väylä välillä Metsäkyläntie-Metsäkylän koulu Kunta painottaa ihan oikein lausunnossaan, että valtion on vastattava lainmukaisista velvoitteistaan liikenneväylien rakentamisessa ja ylläpidossa, koska liikenteestä saatavat verotulot ohjautuvat valtiolle.

 

2 kommenttia . Avainsanat: tiehankkeet, kevyt liikenne